Lövbiff, rotfrukter och örtsås

Kan nog inte kalla detta för recept egentligen, men eftersom jag själv är dålig på att laga mat, och framförallt dålig på att komma på vad jag ska laga, så kommer här ett mattips snarare än ett recept. Som ni ser har jag skapat lite kategorier här ovan - dom ska allt byggas på mer och mer - men än så länge är dom rätt tomma :) Kategorin "RECEPT" kommer helt enkelt att innehålla både recept, förstås, men också mer konkreta tips för stunder då man har idétorka vad gäller matlagning.



Idag lagade jag alltså lövbiff (enkelt att bara steka och krydda med salt och peppar) och till det ugnsstekta rotfrukter och grönsaker. Hade inte exakt koll på tiden men ca 30 minuter brukar vara lagom, 200 grader. Jag använde mig av:

Morötter
Kålrot
Champinjoner
Lök
Paprika
Rödbetor (färska)
Zucchini

Bara att skära allt i lagom stora bitar (tänk på att vissa rotfrukter tar rätt lång tid att få mjuka om dom inte skärs i små bitar), lägga i en ugnspanna med lite olivolja i, och salta och peppra (gärna flingsalt, och så kan man ju krydda med någon mer krydda om man vill, t.ex. timjan). Jag brukar hälla lite olja grönsakerna också :) Sen in i ugnen! Gjorde även en sås till som blev himla god, av creme fraiche, en pressad vitlöksklyfta och örtkryddor (finns fryst i små förpackningar, assmidigt). 

Enjoy!

Nu ska jag plugga lite innan det är läggdags, eftersom jag haft paus från böckerna sedan klockan fem. Blev ingen träning, för jag och A åkte till Överby och köpte matsalsbord istället :D Visar bild när vi fått det levererat! Imorgon är det skola hela dagen, sen barngympa och efter det gympaträning för mig själv tänkte jag - fullbokat men kul! Får helt enkelt ta extra mycket tentaplugg på onsdag och torsdag sen.

Puss och Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0